English Madrigals Vol. 1 (SAM)

Deze collectie bevat vijf van de meest populaire koorwerken van de Engelse Madrigal School, een korte periode van de jaren 1580 tot de jaren 1620 die volgden op de komst van de Italiaanse seculiere polyfonie aan de Engelse kusten. De stijl werd geïmiteerd en ontwikkeld met behulp van Engelse tekst, vooral in sonnetvorm, tijdens het […]

Fanny Hensel: Chorlieder I/Choral Works I

Fanny Hensel werd tijdens haar leven overschaduwd door haar broer Felix Mendelssohn Bartholdy, die drie jaar jonger was, en lange tijd werd ze slechts als gelegenheidscomponist beschouwd. Pas toen de uitgebreide collectie bladmuziek van de familie Mendelssohn Bartholdy in het bezit kwam van de Staatsbibliotheek van Berlijn, werd de diversiteit van haar compositorische output duidelijk: […]

The Beast Flies On

A fiery text by Robert Bode, an optional “descant piano” and a fierce musical setting are the ingredients for a memorable tour de force for your choir.

Brahms: Sieben Lieder Op. 62 (SAM)

De zeven koorliederen, stilistisch zeer divers, vertonen duidelijke volksmuziekkenmerken samen met Brahms’ kenmerkende neiging tot meerdere koren en tot polyfoon of canoniek schrijven. Brahms had een levenslange liefde voor volksmuziek en zijn fascinatie voor oude muziektechnieken begon al tijdens zijn eerste ontmoeting met Robert en Clara Schumann. Hoewel we deze compositorische elementen pas volledig tot […]

Danske Motetter I/Danish Motets Vol. 1 (SAM)

Deze verzameling van zes heilige werken van de bekendste Deense koorcomponisten uit de 19e en 20e eeuw is een reis door 100 jaar ontwikkeling in de Deense koormuziek. Stilistisch beslaan de werken een boog van Niels W. Gade’s Hoge Romantiek, via PE Lange-Müller’s laatromantische klanktaal rond de eeuwwisseling, tot twee motetten die slechts vier jaar […]

Mozart: Misericordias Domini (SAM)

Naast zijn missen en het Requiem schreef Mozart een overvloed aan kleinere heilige koorwerken voor de kerk. Misericordias Domini KV 222 (205a) werd begin 1775 in München opgericht als opdracht voor de keurvorst. Mozart schreef in een brief van 1776 aan Pater Martini (die hem enkele jaren eerder in contrapunt had geïnstrueerd) dat de keurvorst […]

Mozart: Inter natos mulierum (SAM)

Inter natos mulierum (KV 72) is een decor van het offertorium voor het feest van Johannes de Doper. Het werd geschreven in Salzburg in mei of juni 1771 na de terugkeer van Mozart en zijn vader van een uitgebreide en succesvolle Italiaanse reis die ook studie van contrapunt met Padre Martini in Bologna had gebracht. […]

Schubert: Deutsche Messe (SAM)

De 29-jarige Franz Schubert componeerde zijn Duitse Mis (D 872) in 1826 op verzoek van Johann Philipp Neumann, die ook de tekst schreef met de oorspronkelijke titel “Liederen voor de viering van het heilige Misoffer”. De naam is afgeleid van het feit dat – in tegenstelling tot de meeste heilige werken uit die tijd – […]

Lieder im Freien zu singen Vol. 1 (SAM)

De naam SAM-Klang neemt de drie stempartijen uit de arrangementen – Sopraan, Alto en Men – en combineert deze met de Scandinavische en Duitse woorden voor ‘geluid’ om het samentrekkingswoord ‘samen klinken’ of ‘harmonie’ te creëren. De SAM-Klang-serie biedt basis- en geavanceerd koorrepertoire gearrangeerd voor sopraan, alt en één mannenstem.

Joseph Haydn: Die Schöpfung/The Creation (SAM)

Die Schöpfung is niet alleen een beslissend hoogtepunt in Joseph Haydns carrière als componist, maar markeert ook een keerpunt in de geschiedenis van het oratorium in het algemeen. Op de drempel van de 19e eeuw brak Haydn met de traditionele dominantie van aria’s, gaf het koor een veel groter belang en maakte zo de weg […]

Maurice Durufle: Motets (SAM)

De arrangementen in deze collectie vertegenwoordigen 80 procent van Duruflé’s volledige a capella uvre, met drie van de vier Quatre Motets sur des thèmes grégoriens Op. 10 (1960) naast Notre Père Op. 14 (1977/1978). Gezien Duruflé’s legendarische perfectionisme en de daaruit voortvloeiende kleine catalogus (Notre Père is zijn laatste opus), zijn de arrangementen van deze […]

Classic British Anthems (SAM)

Deze vijf anthems, die 130 jaar beslaan, zijn allemaal pijlers van de Britse kerk- en kathedraalkoorcanon. Attwood, een leerling van Mozart, vermijdt de openlijk bloemige, quasi-operatische vers-anthem-solo’s die onder zijn tijdgenoten gangbaar waren geworden, hoewel de dialoog over ‘vernieuwen’ in Turn thy face from my sins (1834) suggereert dat hij zich niet volledig verzette. Lead […]