De 29-jarige Franz Schubert componeerde zijn Duitse Mis (D 872) in 1826 op verzoek van Johann Philipp Neumann, die ook de tekst schreef met de oorspronkelijke titel “Liederen voor de viering van het heilige Misoffer”. De naam is afgeleid van het feit dat – in tegenstelling tot de meeste heilige werken uit die tijd – […]
Inter natos mulierum (KV 72) is een decor van het offertorium voor het feest van Johannes de Doper. Het werd geschreven in Salzburg in mei of juni 1771 na de terugkeer van Mozart en zijn vader van een uitgebreide en succesvolle Italiaanse reis die ook studie van contrapunt met Padre Martini in Bologna had gebracht. […]
Naast zijn missen en het Requiem schreef Mozart een overvloed aan kleinere heilige koorwerken voor de kerk. Misericordias Domini KV 222 (205a) werd begin 1775 in München opgericht als opdracht voor de keurvorst. Mozart schreef in een brief van 1776 aan Pater Martini (die hem enkele jaren eerder in contrapunt had geïnstrueerd) dat de keurvorst […]
Deze verzameling van zes heilige werken van de bekendste Deense koorcomponisten uit de 19e en 20e eeuw is een reis door 100 jaar ontwikkeling in de Deense koormuziek. Stilistisch beslaan de werken een boog van Niels W. Gade’s Hoge Romantiek, via PE Lange-Müller’s laatromantische klanktaal rond de eeuwwisseling, tot twee motetten die slechts vier jaar […]
De zeven koorliederen, stilistisch zeer divers, vertonen duidelijke volksmuziekkenmerken samen met Brahms’ kenmerkende neiging tot meerdere koren en tot polyfoon of canoniek schrijven. Brahms had een levenslange liefde voor volksmuziek en zijn fascinatie voor oude muziektechnieken begon al tijdens zijn eerste ontmoeting met Robert en Clara Schumann. Hoewel we deze compositorische elementen pas volledig tot […]