Bach: Kantate BWV 147 Herz und Mund und Tat und Leben (Vocal Score)
Hoewel oorspronkelijk bedoeld om het feest van de Visitatie te vieren, Cantate nr. 147 kan bij veel andere kerkelijke gelegenheden worden uitgevoerd. Deze bundel presenteert de Urtext van een van Bachs meest populaire en geliefde cantates. Het is een essentieel vertrekpunt voor wetenschappers en uitvoerders die geïnteresseerd zijn in deze uitbundige cantate. Editor: Uwe Wolf, Arrangeur Olga Kroupova.
Toelichting Bach Kantate BWV 147
Kan muziek ook te beroemd zijn? Als dat ergens in Bachs tweehonderd cantates het geval is, dan misschien wel bij het wiegende koraal Wohl mir, daß ich Jesum habe uit de cantate Herz und Mund und Tat und Leben. Al in 1909 figureert het los van de rest van de cantate met de Engelse tekst Jesu, joy of man’s desiring als verplicht nummer voor een muziekconcours in Engeland. Al snel duikt het overal op, in de originele vorm, maar vaker nog als orgel- of pianowerk. De cantate zelf verdween zo steeds meer uit zicht.
Bachs beroemde koraal klonk voor het eerst toen de cantate op 2 juli 1723 in Leipzig werd uitgevoerd, het feest van Maria-Visitatie. Het waren Bachs eerste maanden als cantor, en zoals wel vaker hergebruikte hij muziek die hij al paraat had. Het grootste deel van BWV 147 had Bach in 1716 als adventscantate voor de hofkapel in Weimar geschreven, maar de recitatieven met instrumentele begeleiding en het beroemde koraal voegde hij pas in Leipzig toe. Zo bouwde Bach uit een beknopte cantate (openingskoor, vier aria’s, waarschijnlijk een simpel slotkoraal) een grote tweedelige cantate.
Maar als nu dat koraal met zijn bekendheid toch de rest te veel overschaduwt, probeer het dan eens zonder. Recept voor de vroegste versie van de cantate uit 1716: verwijder de recitatieven, verwijder de twee koraalzetting, verwissel de sopraan- en tenoraria’s van plaats, denk een andere tekst bij de aria voor de bas (‘Lass mich der Rufer stimme hören’), en sluit af met de zesde strofe van het koraal Ich dank dir, lieber Herre (bijvoorbeeld BWV 347 of 348). Resultaat laten inwerken, paar maal herhalen, en daarna klinkt de uitgebreide versie van de cantate weer als nieuw.(Bron: