Ariel Ramirez: Misa Criolla (Vocal Score)
De Misa Criolla is vooral een voorbeeld van de juiste muziek op het juiste moment. En dat terwijl de kiemcel voor het werk teruggaat naar 1952. In die tijd was Ariel Ramírez een arme muziekstudent die nagenoeg zonder geld door Europa reisde om het publiek in kleine zaaltjes kennis te laten maken met de kracht en de uniciteit van de Zuid-Amerikaanse ritmes. Hij was afhankelijk van aangeboden hulp en dito onderdak. Zo verbleef Ramírez enige tijd in een klooster in Duitsland. Daar vertelden de zusters Elizabeth en Regina Brückner de goede man hoe zij tijdens de oorlogsjaren voedsel smokkelden naar een concentratiekamp.
Dat moet een daad van pure naastenliefde geweest zijn, want Ariel Ramírez (1921-2010) was destijds volslagen onbekend. Een van de redenen dat hij Europa bezocht was omdat zijn vader uit Spanje naar Argentinië geëmigreerd was, waar Ariel in 1921 geboren werd. Hij was voorbestemd de weg van zijn vader te volgen en docent te worden, maar de muziek trok harder aan hem. Na wat omzwervingen in de tangowereld, ontdekte hij de oudere Argentijnse folklore en raakte hij gefascineerd door de muziek van de gaucho’s (de veehoeders op de Argentijnse pampa’s) en de criollo’s (de in Argentinië geboren nakomelingen van Spaanse emigranten, doorgaans ook met Indiaans of Afrikaans bloed). Vooral nadat hij in het Argentijnse Córdoba (de stad waar de meeste sporen van de Spaanse kolonialisten te vinden zijn) de volkszanger en songwriter Atahualpa Yupanqui ontmoette, die hem adviseerde ook het noordoosten van Argentinië te bezoeken, maakte hij werk van zijn studie van Latijns-Amerikaanse ritmes en de invloed daarvan op de Argentijnse volksmuziek. Al in de tijd dat hij compositie studeerde aan het conservatorium van Buenos Aires wierp hij zich op als groot voorvechter, promotor en conservator van de authentieke Argentijnse volksmuziek. Nadat hij zijn studie in Europa voltooid had, richtte hij bij terugkeer in 1954 de Compañia de Folklore Ariel Ramírez op.